Az Apple Musicon „kortárs R&B énekesnőként” bemutatott Monet mögött a Mississippi állambeli költő és dizájner, Telisha „Nikki” Jones áll, aki generatív szoftver segítségével zenésíti meg saját verseit. Szeptemberben arról is hírt adtak, hogy Monet több kiadó közötti licitharc után többmillió dolláros lemezszerződést írt alá a Hallwood Mediával.
Monet How Was I Supposed to Know? című dala a héten a 30. helyen debütált az Adult R&B Airplay listán, miközben az R&B Digital Song Sales lista élére is felkerült. A nyár óta szerepelt már a Hot Gospel Songs, Hot R&B Songs és Emerging Artists toplistákon is.
A szám eddig 44,4 millió hivatalos amerikai streamet gyűjtött össze, ami nagyjából 52 ezer dolláros bevételnek felel meg néhány hónap alatt.
A siker azonban komoly vitákat is kiváltott a zeneiparban. Kehlani például a TikTokon fejezte ki felháborodását, mondván, hogy az AI terjedése a zenében „már messze túlmutat azon, amit kontrollálni tudunk”. Szerinte az ilyen rendszerek képesek teljes dalokat létrehozni anélkül, hogy hitelt adnának azoknak az alkotóknak, akiknek a műveiből tanulnak. „Semmi és senki a világon nem tudja számomra megindokolni az AI létezését a zenében” – mondta.
A technológia kritikusai között van Mac DeMarco és SZA is, míg az ABBA-ból ismert Björn Ulvaeus ezzel szemben „nagyszerű eszköznek” nevezte az AI-t.
Egy friss tanulmány szerint a zeneiparban dolgozók a következő négy évben akár bevételük negyedét is elveszíthetik az AI miatt. Közben a Spotify is lépett: múlt hónapban 75 millió „spam” dalt távolított el az adatbázisából, és bejelentette, hogy új szabályokkal védi a zenészek, dalszerzők és producerek jogait. A közlemény szerint „az AI-technológia gyorsan fejlődik, és a platform folyamatosan új irányelveket fog bevezetni”.
Mindez azután történt, hogy kiderült: AI által generált számokat töltöttek fel elhunyt zenészek Spotify-profiljaira – természetesen engedély nélkül.
Fotó: freepik