Az oldal karbantartás alatt.

BLOG

Szponzoráció a zeneiparban 2. - Ákos, Majka, Tankcsapda

Lorde, Solar Power

Témánk első részében bemutattuk, hogy itthon milyen módon és hogyan alakult ki a zeneipari szponzoráció, kik is voltak ebben úttörők és, hogy milyen támogatási formák léteznek napjainkban. A folytatásban három marketing szakember és két újságíró segítségével választottunk ki olyan előadókat, zenekarokat, akiknek produkciójában láthatóan több éve jelen van a szponzoráció. Velük együtt néztük át, hogy ma Magyarország vezető zeneipari szereplői, hogyan mozgatnak meg gazdasági társaságokat, nagyvállalatokat és valamilyen támogatási formában hogyan jelennek meg a tevékenységük mögött. Az így létrejött listát igyekeztünk alaposan összeállítani, de ettől még szubjektív marad, tehát nem jelenti azt, hogy a felsorolt előadók ma Magyarország legjobban szponzorált, vagy legnépszerűbb előadói, bár kétségtelenül a top kategóriába tartoznak, nem véletlenül vannak évek-óta támogatóik, teltházas koncertjeik és a médiát sem hagyja hidegen ha valami történik velük. Nincs rangsorolás, a sorrend itt most nem számít. Az összeállítás során jelentősége volt, hogy az adott szereplő milyen, mekkora eléréssel rendelkezik a közösségi platformokon, mennyi és milyen típusú médiaszereplést vállal, milyen eredményeket ért el eddig, merre ível a karrierje. Figyelembe vettük, hogy az elmúlt években milyen koncert és fesztivál fellépései voltak, ott milyen pozíciót töltött be (hol és mikor lépett színpadra), ez azonban nem volt feltétele az elemzésnek. Továbbá megnéztük azt is, hogy vajon melyik szponzorcég kezeli helyén az együttműködést, melyik cég az, amelyik a legtöbbet hozza ki a zenei szponzorációból.

Kanyarodjunk vissza előző fejezetünkhez, ahol már érintettük Ákost és a Tankcsapdát, ők azok ketten, akiket a 2000-es évek zeneipari szponzorációjában meghatározó szereplőnek is nevezhetünk. Azt, hogy manapság egyre elfogadottabbá válnak a fiatal zenészek mögött felsorakozó támogatók, az ő tevékenységüknek is köszönhető, a járatlan utat, hogy a közönség e téren elfogadó legyen, sok esetben ők taposták ki, ezzel együtt a „golyófogó” szerep is rájuk hárult, azaz rájuk mondták a legtöbben, hogy „eladták magukat”. A szakértő csapat tagjai által összeállított listára mindkét név felkerült, így egyértelmű, hogy velük folytatjuk a témát. Nézzük, hogyan vélekednek erről részletesebben is meghívott vendégeink.

TANKCSAPDA

Ahogy írtuk, jelenleg 2021-ben is a MOL a Tankcsapda főtámogatója, a Szerencsejáték Zrt. pedig Ákosé. A Tankcsapda weblapját és közösségi oldalait böngészve, az olajipari vállalattal sok éves együttműködést pörgethetünk vissza, de ne is merüljünk bele ennyire, maradjunk csak 2020-ban, amikor olyan aktivitásokat láthattunk ebben a szponzorációs együttműködésben, mint a MOL csatornáján adott online karantén-koncert, a MOL támogatott „Szüless meg újra” c. videóklip vagy a nagy port kavart autós koncertek.

Az autós koncertek témája (Előzmények: ITT.) érdekesnek bizonyult, egyből beszélgetésünk fókuszába került. Szakértőink szerint a média sokat rontott az egyébként jó ötleten, azáltal, hogy összemosták a zenekart a politikával. Fogyasztói, pontosabban közönség szempontból viszont, egy erős kommunikációs üzenet volt benne, „mi vagyunk a legnagyobbak, mert egy kritikus időszakban is színpadra tudunk állni, vagy, hogy mi ezt is meg tudjuk csinálni”. Arra a kérdésünkre, hogy a politikai bélyeg ártott vagy nem a Tankcsapda pályafutásának, némi hezitálás után, de egyetértésben nemleges volt a válasz. Az elemzések szerint biztos veszített az adott pár hónapban támogatókat a zenekar, a rajongók ugyanis nem tudtak eligazodni a kialakult kommunikációs zűrzavarban. Eleve a járványhelyzet közepén nagy volt a zaj, közben mentálisan ez volt az az időszak, amikor már mindenki feszült a „Maradj otthon!” kampány hatására, így a zenekar hiába magyarázta a történteket, ez a feketeöves social media kommentelőket nagyon hidegen hagyta, mindenki a maga teóriáját fújta, persze kihegyezve mennyire lett NER kompatibilis ezzel a rock and roll banda. De mint látható, az idő megoldotta ezt is, Kossuth-díjas nem lett a zenekar, elült a zaj, semmiféle törést nem okozott, ebből is jól látszik nem szabad komolyan venni a leghangosabban kommentelőket. A szakértői vélemény azért kiterjedt a multicég szerepére is.

Szerintük a hibát sokkal inkább a MOL lassú és zavaros kommunikációja jelentette. Az olajipari vállalat, mint az esemény főszponzora ugyanis kommunikációs hibát vétett akkor, amikor nem vállalta fel, hogy állami cégként vélhetően igenis szerepe volt az autós-koncert engedélyének kiadatásában. Nyilván ez szakértői oldalról feltételezés, ami azért merült fel logikus magyarázatként, mert a MOL halálpontosan szereti megtervezni eseményeit, ritkán szoktak hibázni. Érdeke volt az esemény megtartásában, ha más nem presztízsből, éppen ezért, ha felvállalja, pontosabban átvállalja a felelősséget, vagy az általa megbízott, lebonyolításért felelős ügynökség, akkor tiszta vizet önthetett volna a pohárba. Nyilvánvaló, hogy egy átpolitizált országban minden jól jön a baloldali sajtónak, ez is rögtön kapóra jött, így a tavaszi Majka-Lovasi affér (erről bővebben: ITT) után, egy újabb könnyűzenei „botrányt” húzhattak fel. Innentől számíthatjuk akár azt is, hogy a hazai zeneipar belesodródott a politikai csatatérbe, aminek következő állomása ugye a Raktárkoncertek sorozat volt, napjainkban pedig Majka és Szijjártó Péter külügyminiszer találkozója, valamint a védettségi kártyával látogatható rendezvények borzolják a kedélyeket.

A Tankcsapda az elmúlt tizenöt évben igen aktív volt szponzorációs partnerek terén. Energiaitalban együttműködtek a Hell Energy-vel, a Monsterrel, sörös cégként ott volt a Csiki Sör és a Soproni, de a Zwack Unicum Nyrt., a Rézangyal Kft., és az Uniqa Biztosító is a portfóliójukat erősítette, erősíti. Külön érdekesség a világ legnagyobb ipari szerszámgép gyártójával a DeWalt céggel való együttműködésük. A Jim Beam márka 2020-as megjelenése nem újkeletű, több éve is ott volt a zenekar mellett, ezzel visszatérő brand-nek számít. Ami az autótámogatást illeti a Tankcsapda esetében eltűnt az Opel, a több éves támogatást nagy valószínűséggel az Opel Magyarország 2020-as Wallis csoportba való beolvadása pecsételte meg, szerepét úgy tűnik a flottás autószervizeléssel országosan nevet szerző, lízingvonalon mozgó Lanzs Kft. vette át, továbbá a Ducati motorokat forgalmazó Full-Gas Kft., de a Wizz Air-t is ide sorolhatnánk. Szakértőink végezetül megállapították, hogy a Tankcsapda erős brand, ami egy 30 éves pályafutásnál nem jellemző, ilyen múlttal már sokan nosztalgiává érnek. Sikeresen megújítja önmagát korszakról korszakra, népszerű koncertzenekar, vélhetően éppen ezért élvezi ma is a támogatók bizalmát.

ÁKOS

Ahogy a Tankcsapda háttere, úgy Ákos háttere is marketing könyvekbe illő, ráadásul a zenész pályafutásában volt a leghangosabb szponzorációs mélypont, ami támogató és támogatott között nyilvánosan megtörténhetett. De ne szaladjunk ennyire előre, menjünk sorban. Ákos neve ösztönösen, vagy tudatosan, de már nagyon korán önálló brand lett. Az arculat, a körítés, a logó, a kreatív dizájnok, egytől-egyig egységes, nyugati színvonalat sugároztak, itthon ez ilyen mértékben senkire nem volt jellemző. Ákos nem csak a koncertek lebonyolításában járt az élen, profi hang és fénytechnika, díszlet és jól felépített rajongó centrikus műsorelemek voltak jellemzőek, már a kilencvenes években is.

Ennek eredményeként az első támogatók is megjelentek, 1994-ben a Budapest Sportcsarnokban adott koncertjének főtámogatója már a Coca-Cola volt és a Levi’s, 1997-ben pedig megjelent támogatóként a Herz, bár ezt így utólag mi nem értjük, érdekes stratégiát választott kommunikációra egy húsipari cég. A kétezres éveket a MATÁV égisze alatt kezdte, de volt főtámogatója később a Dreher, a MOL, a Volksbank, a Volkswagen, a Telekom és jelenleg a Szerencsejáték Zrt. Amit szponzorációs szinten könnyűzenében végig lehetett vinni, azt Ákos végig is vitte. Olyan támogatói sor kísérte pályafutását és kíséri a mai napig, hogy kétség sem férhetett hozzá Ákost csakis nagyvállalati háttérrel, vagy legalábbis nem akárkinek lehet támogatni. Ezt a támogatói sort ruházati márkák is erősítették az elmúlt években, Adidas, Saxoo London és most a Szinga Sport Kft. azaz a DRK is beállt mögé. Hangszeres partnere a kezdetektől a Roland hangszerek forgalmazója a Roland East Europe Kft., de ha presztízsről beszélünk, akkor jól mutat a portfolióban az Audi logója, a Porsche Hungaria Kft. segítségével.

Ákos, szakértőink véleménye szerint egyfajta zeneipari presztízsmárka. Bár szerintük nem a mai trendeket követi szponzorációs kommunikációja, nincs semmi harsányság benne, inkább klasszikus és konzervatív, a megjelenések is a klasszikus elemekre épülnek. De Ákoshoz éppen ezért passzolnak a meglévő támogatói. Nem akar többet üzenni, mint, „legyen jó autó, stílusos ruha és egy komoly anyagi hátteret jelentő megbízható cég mögötte”. Letisztult egységbe tömörül a szponzoráció, ezzel egyértelműen ő az, akit Magyarországon ma a zenei szponzorációban etalonnak lehet tekinteni, éveken keresztül a brand-érték emelkedett nem pedig csökkent, kihozta a maximumot, ráadásul informátoraink szerint anyagi értelemben is mindig jó dealek születtek, magas összegű együttműködésekről beszélhetünk. Arra a kérdésünkre, ki hogyan látja a 2015-ös Magyar Telekommal történt szerződésbontását, érdekes válaszokat kaptunk. (Előzmények: ITT.)

Ugye maga a botrány, ami így utólag visszatekintve sokkal inkább volt az ellenlábas magyar sajtó túlreagálása, túlfújása egy olyan szövegkörnyezetből kiragadott kijelentésre, amit egyébként roppant hülyén fogalmazott meg a zenész. De ezzel jó ürügyet adott arra, hogy szétszedjék, és jó ürügyet adott arra, hogy a Magyar Telekom szakítson vele. Az egészben a kellemetlen leginkább az volt, hogy mindezt decemberben, Ákos dupla arénás koncertje előtt, ráadásul sajtónyilvánosan tette meg a cég. Ez finoman szólva, szakértőink véleménye szerint, egy nem elegáns mélyütés volt a zenészre. Az interjúban elhangzott mondatokat, nagyon kiforgatta a sajtó, ebből is látszik, hogy milyen karaktergyilkosságot tud rövid idő alatt elkövetni a média, összegezték véleményüket a meghívott újságírók. Éppen ezért volt elhamarkodott a Telekom döntése. Beszélgetésünk alatt joggal merült fel a kérdés, mi lett volna, ha csendben maradnak és kivárnak Ákos mögött, nincs nyilvánosság, nincs olaj a tűzre, jobb lett volna ezt négyszemközt intézni, tárgyalóasztal mellett. Esetleg utána pénzbírsággal büntetni, vélekedett erről egyik elemzőnk. Újságíró vendégeink ezt annyiban egészítették ki, hogy Ákos miután már régóta céltáblája volt egyes sajtóorgánumoknak, csak idő kérdése volt, hogy fogást találjanak rajta. Magas labdát lőtt fel az ominózus interjúban. A mindig kimért, megfontoltan nyilatkozó előadót a média megszivatta, majdnem derékba törték a karrierjét. „Éppen ezért nem kellett volna a Telekomnak a földön fekvőbe rúgni.”- jegyezte meg munkatársunk. Még akkor sem, ha éppenséggel nem értenek egyet vele a szponzorációs osztályon, csendben is intézhették volna. Ákos a rajongóinak köszönheti, hogy mindezt „túlélte”. Viszont ha mai szemmel nézzük, szerencséje volt, miután ez az eset öt éve történt, ma már lehet „keresztre feszítenék” az akkori mondataiért, annyira szenzitív lett a világ, ráadásul 2017-től elindult a Me Too mozgalom.

A Telekom ment, jött helyette a Szerencsejáték Zrt., ezzel a fő támogatói státusz elkelt és biztosak vagyunk benne, hogy hosszútávon. Ákos példáján keresztül elmondhatjuk, hogy a kevesebb, néha több. Azaz világosan látszik, hogy megválogatja támogatóit, sőt azt a hatást kelti, hogy ha valaki szeretne csatlakozni, akkor annak bizony feltételei vannak. Ez a szűrő tette az Ákos brand-et évek alatt erőssé, de ugyanakkor a jövőben ez még hátrányos lehet. Miért? Tettük fel a kérdés. Mivel mi nem látunk veszélyt abban, ha egy művész megválogatja, hogy kivel dolgozna együtt. Ma már számtalan kisebb vállalat, befektető szeretne új kommunikációs csatornára váltani – elemezték a kijelentést szakértőink. Bármikor felmerülhet egy kampányban, hogy a könnyűzenén keresztül könnyebb eljutni a fogyasztóhoz, mivel ott a legkönnyebben behatárolható a célcsoport, a social media platformokon jól követhető egy-egy kampány hatékonysága, ehhez pedig a legnépszerűbb, számukra megnyerő előadókat keresik meg első körben ezek a cégek. Éppen ezért vendégeink véleménye szerint, ez a fajta megközelíthetetlen, hűvös porfizmus számtalan piaci szereplőben okozhat kisebbségi komplexust és nem érezheti magát megfelelő, méltó partnernek mondjuk Ákoshoz. Potenciális forrásoktól eshet el az énekes.

Ákos 2019-ben az Audi meghívására Marbellában járt, ahol a vadonatúj e-tront tesztelhette. MAJKA

Ákos után jöjjön napjaink legnépszerűbb előadója, akit a Való Világ c. valóságshow-ban fedezett fel Dopeman még 2002-ben. A tanítvány hamar túlnőtt mesterén és 19 évvel az első fellépés után, Majka ma már a legkeresettebb művészek és az ország legismertebb médiaszereplőinek egyike. Előadóművészeti tevékenységét nagyban erősítette/erősíti médiajelenléte, az RTL Klub, Viasat3, majd a TV2 arcaként főszereplője a napilapoknak. Míg korábban párkapcsolataitól volt hangos a bulvármédia, ma már családcentrikus apaként szerepel a legtöbbet és olykor-olykor csípős véleményével, posztjaival veri ki a biztosítékot.

2015-ben a Story magazin gáláján az év férfi tévés személyiségének járó díját Majka kapta. (Fotó: Story)

Televíziós személyisége és a zenész énje egymástól elhatárolható, érdekes, hogy ha a tévében látja a néző nem az énekes-előadó jut eszébe és ez fordítva is igaz, a színpadon, nem a vetélkedőkben sziporkázó műsorvezető dalaira gondolunk azonnal. Éppen ezért univerzális alakja az ismert emberek táborának, azon celebek egyike, aki erőlködés és könyöklés nélkül nagyfokú ösztönből teremtette meg saját arculatát. Hitelességét azért is hisszük el, mert 2003 óta a szemünk előtt tanulta meg mindkét szakmát, a telepi gyerekből sikeres ember lett. Zenei karrierje rögtön elindult felfelé, 2012-től viszont éles fordulat következett be, a Belehalok c. dal szó szerint felrobbantotta az online videómegosztó csatornát. A dal révén Majka, illetve szerzőtársai, Curtis és BLR a YouTube hazai sztárjaivá váltak, úgy, hogy közben a dal nem volt rádiós sláger, pontosabban a MAHASZ hivatalos slágerlistái alapján a rádiós top 100-ba nem került be sem 2012-ben, sem 2013-ban, azaz a hazai rádiók nem, vagy alig játszották. Ez azért is érthetetlen, mert egy egész ország fújta, a YouTube nézettsége már az első hónapban több milliós volt, egyértelmű slágerről beszélhettünk. Nos, a hazai rádiózás is megérett az elemzésre, jön is hamarosan.

Majka tehát olyan zenei pályára állt, amit előtte elképzelni sem mert. Jó érzékkel innentől már nem a hakniba temetkezett, hanem alkalmazkodott a hazai fesztiválszervezői igényekhez és profi zenészekkel vette körbe magát, zenekart alapított, ezzel a nyári fesztiválok potenciális nagyszínpados fellépője lett. És, hogy miért ez a hosszú bevezető? Nyilván nem a karrierjét akartuk ezzel felvázolni, arra ott a Wikipedia. Viszont szponzorációs témában fontos látni azokat az összefüggéseket, hogy miért és hogyan is lesz valakiből szponzorációs érték. Majka már jóval korábban azzá vált. -kezdték az elemzést meghívott szakértőink. De addig, amíg a televíziós személyisége élesen nem vált külön a zenésztől, csakis egyéni támogatásról beszélhettünk, még nem volt meg a produkciós érték, „csak”, tényleg idézőjelbe téve, csak egy nagyszájú celeb volt. Mint Majka produkció nagyságrendileg három éves támogatói periódusra tekinthetünk vissza, de még mindig véleményes, hogy nála mit monitoroznak a támogatók. Azaz egy szponzorációért felelős döntéshozónak mi a fontos? A tévés Majka, a zenész Majka, az újságok címlapján megszólaló Majka? Számít e az, hogy teltházas Budapest Parkokat, Arénákat tölt meg, vagy sokkal inkább a képernyős népszerűségi faktort helyezik előtérbe. Nem mindegy. Majka nagy tömegeket szólít meg előadóművészként, csak a Facebook oldalát több mint 640 ezren követik. Későn indította el saját YouTube csatornáját, egészen pontosan 2020-ban kezdett el ezen a felületen önállóan kommunikálni. Előtte a Magneoton lemezkiadó volt tartalmainak gazdája, vagy pl. a „Belehalok” klipjének 67 milliós nézettségét a gyártó Los Tiki Pictures zsebelte be. Ha most összeszámolnánk Majka klipjeinek össz’ nézettségét meghaladná az 500 milliós kattintásszámot. Ebből már szép digitális jogdíj hozható össze, arról nincs információnk, hogy ezt milyen módon oszthatták fel a csatornatulajdonosok és a szerzők, előadók egymás között. Az minden esetre beszédes, hogy Majka 2020-ban önálló csatornára váltott, sőt kettőre is, Majka promotion néven szponzorált tartalmakat oszt meg.

https://www.youtube.com/watch?v=HHFnYwvENmE

Amikor Majka zenei pályafutásáról beszéltünk, mindenki kiemelte a közönségcentrikus előadót, a „közülünk való” egyszerű srácot, aki megvalósította az „amerikai álmot”. Éppen ezért, rajongóinak összetétele nagyon széles, a tinédzserektől egészen az idősekig minden korosztály szereti, de legalább annyira megosztó közszereplő is. Aktív közösségépítő, ezáltal szponzorációs értéke is nagy. Lenne. Szakértőink szerint mégsincs helyén kezelve napjaink legnépszerűbb zenésze. Szerintük korábban féltek a szponzorok egy ilyen izgága stílusú, szókimondó rapertől. Ahogy mi, úgy a szakértőink sem tudtak beszámolni a korábbi évekből jelentős szponzorációs együttműködésről. Szárnybontogatásai alatt ruházati támogatóként ott volt például a Devergo, erről az együttműködésről könyvében is beszámolt, havi 100 ezer forintért viselte a forgalmazó kollekcióját az énekes. 2013-ban jött el az áttörés, akkor már feltűnt Majka nyakában a Sony fejhallgató (A YouTube 2013-ban először le is tiltotta a Nekem ez jár klipjét a Sony reklámrészlet miatt), megjelent klipjében a Bomba energiaital, ruházatban pedig a Supra és a DC márkákat forgalmazó Garage Store látta el.

Majka a termékmegjelenítések mellett, bizonyos időszakonként vállalkozásokat is szívesen népszerűsített. A Pizza King étteremhálózatának kampányában például annyira erőteljesen szerepelt az arca, hogy sokáig azt hitték ő a tulajdonosa.

Ezt 2021 februárjában a hálózat alapítója a mandiner.hu-n cáfolta. Karrierje a szemünk előtt ívelt felfelé, soha nem titkolta, hogy televíziósként, rádiósként, előadóművészként, majd étteremtulajdonsoként is elég jó pénzt keresett. Joggal merült fel tehát rögtön bennünk a kérdés, szüksége volt, vagy van-e egyáltalán szponzorokra? Vendégeink nem tudtak erre egyértelmű választ adni, abban viszont egyetértettek, hogy ha egy jó márka társul az előadó mellé, akkor annak presztízsnövelő ereje van. Hosszútávon a Majka brand-et erősítheti, nem mellesleg Majkával pont a széles rajongótábor miatt jól jár az, aki a célcsoportjának szeretne bármit is eladni.

A Mercedes-Benz megjelenése, amit a Pappas Auto biztosít számára, máris egy jó párosítás. Egyrészt az amerikai rapperek klipjeiben láthattuk, hogy ehhez a stílushoz nagy és drága autó illik, tehát a márka megjelenés már hiteles. Gondoljunk csak bele, milyen lenne, ha helyette egy Ford Fiestát vezetne a zenész?! És itt nem a Fiestával van probléma, sokkal inkább a párosítás lenne abszurd. Másrészt Majka rajongói között azért ott van egy tehetősebb réteg, akik követik a trendeket és le is másolják azt. Jó eséllyel nekik tényleg számít, mit vezet, milyen ruhát, napszemüveget visel az énekes. A marketingesek szerint Majka szponzorációs értéke akkor vált fajsúlyossá, amikor nagyszínpados előadó lett. Egy átlagos szórakozóhelyen hétvégente haknizó celebet nem sokan mernek felvállalni nagyvállalati szinten. Sokáig nem is lehetett megjósolni, hogy az ózdi vagány srácból egyáltalán A-kategóriás médiasztár lesz. De Majkát valószínűleg ez nem is nagyon foglalkoztatta, miután egyre nagyobb televíziós produkciók arca lett, közben zenei karrierje is szépen alakult, jöttek a fellépések, éppen eleget keresett ezekkel. Az, hogy Majka mégis tudott szintet lépni, nemrég vált érzékelhetővé.

Megjelent a Hell Energy és a Biotech USA Kft. a kommunikációs felületein. Tökéletes időzítés. Most, hogy egy arénákat megtöltő, profin hangszerelt, látványos produkciót vezet, már mindkét cég nagy erőkkel beállt a népszerű előadó mögé. - vélekedett erről kollégánk. Ez is azt mutatja, hogy itt már erős brand-érték van, a multicégek számítanak Majka közönségére és mindkét esetben jó döntést hoztak, amikor felvállalták a rappert. A Scitec kampány jópofa, trendi és testhezálló, a Hell terméktámogatása viszont kissé agresszív, bár ez más területeken is jellemző az energiaital forgalmazójára. Látható, hogy nagyon igyekeznek viszonylag rövid idő alatt a márkához szponzorált arcot társítani.

Összegzésünk ez esetben itt is pozitív, láttunk Majka esetében azért apróbb érdekességeket, például nem derült ki mi volt a pontos szerepvállalása a Borsodi sörös megjelenésben, ha pedig úgy kívánta kiállt az iCentrum Apple szervíz elé kommunikálni.

A termékmegjelenítéseket véleményünk szerint nem érdemes elaprózni. A kisebb együttműködések, alkalmi deal-ek gyengíthetik Majka szponzorációs értékét, de arra nyilván majd csak az idő adja meg a választ, hogy valóban jól gondoltuk-e ezt.

A folytatásban...

Témánk második részében bemutattunk három olyan produkciót, amelyek piaci értéke jelentős, szponzorációs szempontból potenciálisak, mondhatni veteránok ebben a témában. A folytatásban természetesen jönnek a többiek, jó pár népszerű előadó és zenekar van még, akiket különböző cégek támogatnak és gyümölcsöző az együttműködésük. Rúzsa Magdi, Hooligans, Halott Pénz, Wellhello, Punnanny Massif, néhány név a következő rész tartalmából, de azt is bemutatjuk, hogy milyen stratégiát követ a Dorko, vagy a Red Bull és arról is szó lesz, hogy egy-két ma nagyon népszerű produkciónál, miért nincs mindez jól kezelve, sokszor kiaknázatlan a szponzorációs terület, pedig bőven lenne potenciál.

Takáts N. Attila
Hirdetés