Brian May is megszólalt a mesterséges intelligencia és a zene kapcsolatáról szóló vitában, miután megjelent az Is This What You Want? című néma album, amin egyetlen hangot sem lehet hallani. Az alkotás a brit kormány tervezett AI szerzői jogi változtatásai elleni tiltakozás részeként született, és több mint 1000 művész – köztük Damon Albarn, Kate Bush és Annie Lennox – vett részt benne.
A brit kormány olyan módosításokat tervez a szerzői jogi törvényekben, amelyek megkönnyítenék az AI platformok számára, hogy engedély nélkül használjanak fel szerzői jogvédelem alatt álló műveket modelljeik fejlesztéséhez és betanításához. A javaslat szerint az online elérhető tartalmakat szabadon lehetne felhasználni „szöveg- vagy adatbányászat” céljából, hacsak a jogtulajdonosok kifejezetten nem kérik az eltávolításukat. Brian May is csatlakozott a tiltakozáshoz, és a Daily Mail kampányának keretében osztotta meg véleményét a témáról.
„Attól tartok, hogy már túl késő – ezt a lopást már elkövették, és megállíthatatlan, akárcsak az AI és a közösségi média rettentően arrogáns milliárdos tulajdonosainak számos más beavatkozása az életünkbe. A jövő már örökre megváltozott. De üdvözlöm ezt a kampányt, mert fontos, hogy az emberek tisztában legyenek azzal, mit veszítenek. Remélem, sikerül megfékezni ezt a folyamatot, mert ha nem, akkor a jövőben senki nem engedheti majd meg magának, hogy zenét készítsen.”– nyilatkozta May a Daily Mail-nek.
2023-ban Brian May már figyelmeztetett az AI „rendkívül félelmetes” térnyerésére a zeneiparban.
„Úgy gondolom, hogy jövő ilyenkorra a helyzet teljesen más lesz. Nem fogjuk tudni, mi merre van” – mondta abban az évben. „Nem fogjuk tudni, mit hozott létre az AI, és mit az ember.”
A néma album projektben a Radiohead, a Bastille, a Jamiroquai, a The Clash és a Mystery Jets tagjai is részt vettek, ahogy Billy Ocean, Yusuf/Cat Stevens, Riz Ahmed, Tori Amos, Hans Zimmer és Max Richter is. A felvételek üres stúdiókban és koncerthelyszíneken készültek, a lejátszási lista pedig egyértelmű üzenetet hordoz: „A brit kormány nem legalizálhatja a zene lopását az AI vállalatok érdekében.”
A tervezett jogszabály-módosításról a brit Tudományos, Innovációs és Technológiai Minisztérium (DSIT) szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegi rendszer „akadályozza a kreatív iparágakat, a médiát és az AI szektort abban, hogy teljes potenciáljukat kiaknázzák”, és az új szabályozás célja „olyan megoldás létrehozása, amely egyszerre védi az AI fejlesztők és a jogtulajdonosok érdekeit, lehetővé téve mindkét fél számára a fejlődést.”
Sok művész azonban arra figyelmeztetett, hogy az AI által generált tartalmak és a mesterséges intelligencia által manipulált énekhangok veszélyeztetik a karrierjüket. Szerintük irreális elvárás, hogy az előadók egyenként kérjék műveik kivonását az AI által használt adatok közül. A jogszabály-módosításról szóló nyilvános konzultáció február 25-én zárult le.
Kate Bush már korábban is felszólalt az AI zeneipari térnyerése ellen. Tavaly decemberben ő is aláírta azt a petíciót, amely tiltakozik az ellen, hogy a mesterséges intelligencia művészek engedélye nélkül használhassa fel munkájukat. Ekkorra már több mint 11 500 aláírás gyűlt össze, köztük olyan nevekkel, mint Thom Yorke (Radiohead) és Björn Ulvaeus (ABBA). A petícióhoz csatlakozott még Billy Bragg, Kevin Bacon, Robert Smith, Julianne Moore, Kazuo Ishiguro, Ann Patchett és Rosario Dawson is. Ugyanebben az időszakban Paul McCartney is kiállt az ügy mellett, és új törvények bevezetését sürgette a mesterséges intelligencia által elkövetett szerzői jogi visszaélések megakadályozására.
Az AI térnyerése már most jelentős hatással van a zeneiparra. Egy két hónappal ezelőtti tanulmány szerint a zeneiparban dolgozók várhatóan jövedelmük egynegyedét elveszítik az elkövetkező négy évben az AI miatt. Ez a jóslat annak fényében született, hogy a generatív mesterséges intelligencia piaca jelenleg 3 milliárd eurós, de 2028-ra várhatóan 64 milliárd euróra növekszik.
A probléma már 2025-ben is egyre súlyosabbá válik: a Deezer nevű streaming platform adatai szerint naponta 10 000 AI által generált dalt töltenek fel, ami az összes feltöltés 10%-át teszi ki. Tavaly nyáron Nick Cave is nyíltan bírálta az AI térnyerését a zenében, mondván, hogy az „elképesztően nyugtalanító”, és „megalázó hatással lesz” a művészekre.
„A célja az, hogy teljesen kikerülje a művészi alkotás küzdelmét, és egyenesen a végtermékre ugorjon. Ez pedig azt tükrözi rólunk, emberekről, hogy már nem alkotunk, csak fogyasztunk. Ez rémisztő” – mondta Cave.