Hírek

A METALLICA MENEDZSERE SZERINT A YOUTUBE MAGA AZ ÖRDÖG

Lorde, Solar Power


Peter Mensch, a Metallica - és többek között a Muse és a Red Hot Chilli Peppers –menedzsere azt állítja, a YouTube megöli a zeneipart. „A YouTube maga az ördög. Ha valaki nem tesz végre valamit, cseszhetjük. Vége. Nehéz rávenni az embereket, hogy fizessenek valamiért, amit megkapnak ingyen. Ez a fogyasztói viselkedés első számú leckéje.”

[caption id="attachment_1532" align="alignnone" width="780"]Foto: interTOPICS /Susannah Ireland Foto: interTOPICS /Susannah Ireland[/caption]

A YouTube üzleti modelljét bíráló véleményét a „The Business of Music” című dokumentumfilmhez készült interjú keretében osztotta meg. Az említett modell lényege, hogy az előadók az általuk megosztott tartalomban elhelyezett hirdetésekből számíthatnak bevételre. Mensch szilárdan hiszi, hogy ez hosszú távon nem fenntartható.

A streaming szolgáltatóknak, mint a YouTube, a SoundCloud és a Daily Motion körülbelül 900 millió felhasználójuk van, és 2015-ben összesen 634 millió dollárnyi bevételt generáltak az IFPI (International Federation of Phonographic Industry) éves jelentése szerint. Eközben 68 millió ember rendelkezik előfizetéssel valamilyen zenei szolgáltatónál, ők összesen 2 milliárd dollárt jelentenek az iparnak.

Válaszként a YouTube CEO-ja, Robert Kyncl a lemezkiadók felelősségét firtatja, amiért nem adják tovább a pénzt a zenészeknek. Elmondása szerint azok a zenészek, akik közvetítő nélkül állnak kapcsolatban a YouTube-bal, igen szép bevételhez juthatnak. Nem mindenki, de akinek a tartalmait sokan megnézik, az sok pénzt is keres. Lindsey Sterling példájára hivatkozik, aki közvetlenül a YouTube-bal áll szerződésben, majdnem 8 millió feliratkozóval csatornáján 6 millió dolláros bevétele volt csak innen. Kyncl hozzátette, általában azok elégedetlenek, akik „láthatatlanok”, kevésbé észrevehetőek.

Az érdekek azonban több ponton ütközhetnek. A szerzői jogvédők, publisherek, kiadók azt akarják, hogy a befektetéseik megtérüljenek. Nagyon nehéz helyzetet eredményez, ha nem transzparens a rendszer a zenészek számára. A Radiohead gitárosa, Ed O’Brien szintén a dokumentumfilmhez készült interjúban mondta el, nem tiszta, hogy a streaming szolgáltatóktól a jogdíjak hova kerülnek. „A szolgáltatók azt mondják, kifizettek 2 milliárd dollárt. De nehéz megtudni, mi történik utána ezzel a pénzzel. Hol van? A lemezkiadóknál? Csak eltűnik egy átláthatatlan gödörben.” Tömören úgy summázta a jelenlegi helyzetet, hogy „az internet még mindig a vadnyugat, ha a zenéről van szó”.

Korábban az is napvilágra került, hogy a YouTube 3 milliárd dollárt fizetett ki a lemezkiadóknak, és ez a szám csak tovább nő – bár azt nem tették hozzá, ez a kifizetés mennyi idő alatt történt. Azt is hozzátették, hogy az emberek csupán 20%-a hajlandó fizetni a zenéért. „A YouTube segít a zenészeknek és kiadóknak monetizálni a fennmaradó 80%-ot, akik egyébként nem fizetnének a zenéért. A globális hirdetési piac 200 milliárd dollárt ér. Ez egy óriási lehetőség.”

A YouTube körüli viták évek óta egyre csak erősödnek, és nem úgy tűnik, hogy egyhamar kialakul egy minden fél számára előnyös helyzet.

hirdetés