BLOG

Digitális zenei tendenciák 2022-ben

A 2010-es évek óta elengedhetetlen a zenészek, előadók számára, hogy a dalaik népszerűsítésekor képben legyenek az aktuális digitális trendeket illetően. A Magyarország piacvezető digitális zenei terjesztője a WMMD összegyűjtött néhány olyan, 2021-ben is meghatározó trendet, amelyek idén is kulcsfontosságúak lesznek, illetve akár az elkövetkezendő évek tendenciáit is megszabhatják majd.

Itt tart a zenei streaming

Elsőként érdemes nagy vonalakban beszélni a streaming jövőjéről. A tavalyi év során a nagy lemezkiadók bevételei elérték a 19,6 milliárd dollárt, amely 67 százalékát a töretlenül erősödő streaming szolgáltatta. 2016 óta nem ugrott meg ilyen mértékben a streamingből származó bevételek, mint 2021-ben. 2022-ben is erősödésre számítanak, amely többek között annak is tudható be, hogy a zeneipar idén még biztosan csak a lábadozás fázisát éri majd el az őt ért óriási csapás után. A zenestreaming emellett természetesen a közösségi média platformok, elsősorban a TikTok erős zenei fókusza miatt is felfelé ível.

A TikTok jelentősége erősödik

A platform tavaly szeptemberben jelentette be, hogy elérte az egymilliárd felhasználós álomhatártmindez azok számára is lényeges adat, akik előadóként szeretnének élni a közösségi média lehetőségeivel a zenéik népszerűsítésekor. Írtunk már arról, hogy a fiatalok ma ezen a felületen ismerkednek meg új zenékkel, ami azt is jelenti, hogy innen jutnak el a hagyományos streaming oldalakig, hogy a TikTokon kívül is hallgathassák a zenét. Törvényszerű tehát, hogy itt népszerűvé váló dalok hallgatottsága a Spotify-on vagy az Apple Musicon is jelentősen berobbanhat. Arra is érdemes figyelni, hogy melyek voltak az elmúlt év legnagyobb zenei dobásai, pillanatai a közösségi oldalon – hiszen ez segíthet a jövőbeli stratégiák kialakításában. Különösen ajánljuk áttekintésre a TikTok 2021-es zenei beszámolóját, amelyből kiderül, mely számok és mely előadók szakítottak hatalmasat ebben az évben.

Exkluzív online élmények

A karantén időszakában, a szokásos lehetőségek (például a meet and greet belépős koncertek) ellehetetlenedésével párhuzamosan népszerűvé váltak az ezek helyett megrendezett online események. Ezek új lehetőséget jelentettek a rajongóknak arra, hogy találkozhassanak, kommunikáljanak a kedvenc előadóikkal. 2022-ben ez a trend is tovább erősödhet, illetve az sem kizárt, hogy a pandémia után is velünk marad, tovább fejlődik.

A podcastok diadalmenete

Az elmúlt évek podcastforradalma nem ma kezdődött, és minden jel arra mutat, hogy nem is ma ér véget. Kattints ide a témában írt korábbi cikkünkre. Egy tavaly publikált tanulmány szerint 2014 óta jelentősnek tekinthető változáson esett át a zenék és az egyéb hallgatható kiadványok (podcastok, hangoskönyvek stb.) hallgatottsági arányai. Az Amerikában végzett felmérés során 4054 (13 életévét betöltött) alany zenehallgatási szokásait vizsgálták meg. 2014-ben a megkérdezettek 80 százalékban költöttek a zenehallgatásra, 20 százalékban hallgattak nem zenei fókuszú hanganyagokat. Tavaly ez az arány már 72 és 28 százalékon állt – ezt azt jelenti, hogy a nem zenés kiadványok elől 7 éven belül 8 százalékot oroztak el a podcastok és a hasonló tartalmak.

A videók mindenhol átveszik a vezetést

A Twitter legutóbbi, reakcióvideós formátummal kapcsolatos tervei is arról tanúskodnak, hogy a legtöbb nagy platform a videós tartalmak felé fordul. Hasonlóan jelzésértékű az Instagram videós formátumának teljes újragondolása is, illetve a Spotify mozgógépes funkciója, amely a TikTok feedjéhez hasonló hírfolyamban öltene testet. 2022-ben is számíthatunk arra, hogy ez tendencia még általánosabbá válik, és több népszerű felület próbálkozik majd mozgóképes formátumokkal.

Lehetőség a közös posztolásra

Az Instagramon tavaly óta érhető el az a funkció, amellyel egyetlen posztot több felhasználó is megoszthat. Ezt a lehetőséget még viszonylag kevesen használják a felületen, noha rendkívül hasznos lehet, ha egy izgalmas zenei együttműködés népszerűsítéséről van szó – az sem elképzelhetetlen, hogy rövid időn belül bevett dolog lesz azok számára, akik valamilyen közösen létrehozott alkotást szeretnének megosztani a közösségi oldalaikon.

“Borravalók”

YouTube-os Szuperköszönethez, a Twitter Tip Jarhoz és a TikTok Tipekhez hasonló támogatói eszközök szintén akkor érkeztek meg igazán az online szórakoztatóiparba, így a digitális zene világába is, amikor kifejezetten megnőttek a nehéz helyzetbe jutott előadók támogatásával kapcsolatos tartalomgyártói és fogyasztói igények. Egy gesztus jellegű, egyszeri, konkrét összeggel való támogatásról van szó, amelyet a taralomgyártó élőben megköszönhet az adományozónak. A formátum sikerét látva a Szuperköszönethez hasonló “borravalók” (tips) idén biztosan, illetve a pandémia lecsengése után is tartósan velünk maradhatnak.

Forrás: wmmusicacademy-blog.tumblr.com

hirdetés