A rockrádiózás tényleg nem életképes? Vagy inkább könnyű azt mondani.

Amikor egy elvileg kiváló szakmai tudással rendelkező újságíróból kiszalad egy ilyen mondat, kissé meginog a szakmai tudást tisztelő hitem. A media1.hu-n megjelent, “Előre borítékolható, kik nyerik a Médiatanács frekvenciapályázatait” írásából igencsak furcsa megállapítást szemezgettünk ki:

„A rádiós piac ismerősei azt mondják, a rockrádiós tematika üzleti alapon nem igazán életképes annyira, hogy ki lehessen termelni belőle a kereskedelmi rádiós jellegű frekvencia médiaszolgáltatási díjt, a piaci alapú hirdetők ugyanis nem rajonganak a rockerekért. Erre több a földbe beleálló korábbi rockrádió volt a bizonyíték. Ha viszont az adott rádió számíthat állami hirdetésekre, ez már kevésbé probléma, hiszen az adófizetők pénzén akkor is kiválóan fenntartható egy rádió a nem is igazán burkolt állami támogatásnak köszönhetően, ha amúgy üzletileg, normális piaci körülmények között fenntarthatatlan lenne.”

Hogy miért?

  1. Ha valakire azt mondják, hogy a “rádiós piacot ismerő”… Nos az elég könnyelmű kijelentés. Általában és tisztelet a kivételnek, a rádiós piacot ismerő emberek még mindig a 90-es évek szintjén képzelik el a hazai rádiózást. Elavult módszerrel, szűk körből vett zenei tesztek alapján akarják bebizonyítani mit szeretnek az emberek, vagy mit nem szeretnek hallgatni és például miért nem szeretik ma már a rádiót. A globális trendeket és változásokat nem ismerik, vagy nem ismerik el. Egyéni ízlések, megkopott ismeretek dominálnak a legtöbb kereskedelmi rádióban, nincs bevállalás és kísérletezés, a biztos, unalmas semmivel rombolják le a rádiózás jövőjét. A világ meg elszaladt mellettük. De hangsúlyozom vannak kivételek. Szép lassan lesz változás itt is.
  2. “Rockrádiós tematika üzleti alapon nem igazán életképes.” Mi a f…sz? Miből gondolják ezt azok, akik soha még csak ki sem próbálták, hogy milyen egy valóban jó rockzenei csatornát működtetni? A hazai példák egyáltalán nem jók, nem lehet még csak alapnak sem tekinteni egyiket sem. Itthon sem a tulajdonosi hátterek nem voltak megfelelőek, sem a rádió műsortruktúrája, arculata nem volt megfelelő, vagy nem volt elég idő, hogy megismerjék az emberek, mivel a tulajdonosa a rádiónak szépen átmentette a másik rádiót a rockzenei frekvenciára. Szakember még csak-csak lett volna, aki kitalálja és megvalósítja, de mielőtt működőképessé vált volna a rádió, elkaszálta a türelmetlenség. Szóval a földbeállás egyáltalán nem a formátum miatt volt, sokkal inkább a rossz kezekbe került frekvenciák miatt.
  3. A piaci alapú hirdető igenis hirdetni szeretett volna, csak mielőtt beért volna a gyümölcs lerázták a fáról. Számos cégvezető szereti a rockzenét és biztosan támogatná, ha megfelelő formátumú és minőségű rádió működhetne rockzenei csatornaként.

4. Annyi mindent támogat az állam közszolgálati címszóval. Támogat fesztiválokat, zenekarokat (Hangfoglaló program), koncerteket, klubokat, intézményeket, komolyzenét, népzenét, stb., stb… Miért baj az ha a rockzenét vagy a rock rádiót is támogatja? Csak kérdezem, mi lenne ha pl. a média1 oldalán hirdet(ne) az állam? Akkor azzal a media1 az adófizetők pénzét teszi zsebre nem? De. Na látjátok, egyik kutya másik eb.

Ezt azoknak az újságíróknak, akik a rockzene halálát és létjogosultságát csorbítják a hülye írásaikkal:

A media1.hu írása ITT olvasható (Fontos, a Music Backstage csak a rock rádiós bejegyzésre kívánt reagálni, a rockzenére vonatkozó kijelentésre reflektáltunk, a teljes cikkre, annak tartalmára mindez nem vonatkozik.).

T.N.