Hogyan csúszott ennyit az új Foo Fighters-album?

Fotó: Reszegi László

Minden albumuknak óriási háttérsztorit kerekítenek, a jól ismert Foo Fighters PR gépezetük már szinte túlzásba eső módon tudatja a világgal, hogy micsoda fantasztikus módon született meg egy-egy lemezük koncepciója, majd annak megvalósítása is. A 2011-ben megjelent Back and Forth dokumentumfilm pedig jól összefoglalta az első 15-16 évet ilyen szempontból (is). Biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb annak is lesz folytatása és moziban láthatjuk és hallhatjuk majd az óriási történeteket. Oké, a mozi része nem biztos, de egy újabb Dave Grohl-féle rockumentary száz, hogy lesz.

Szóval, hogy összefoglaljuk a tizedik album történetét, 2019 nyaráig kell visszamennünk. Körülbelül épp a zenekar harmadik magyarországi koncertjének napjára. Ekkoriban nyilatkozta ugyanis Taylor Hawkins dobos, hogy Grohl már rögzített pár demót az új lemezhez és hamarosan meg is kezdik a stúdiómunkákat. Ahogyan véget ért a nyári turnéjuk, elég hamar helyszínt is választottak, ami egy ’40-es években épült, évek óta lakatlan ház Los Angeles külvárosában. Ide költöztek be 2019 októberében azzal a Greg Krustin producerrel, aki az előző albumukat (Concrete and Gold, 2017) is jegyzi. Viszont markáns különbségek keletkeztek a felvételek körülményeiben: míg a korábbi album esetében óriási grillpartikba és ivászatokba torkollottak az esték, addig itt szó sem volt semmi ilyenről. A régóta üresen álló házban furcsa dolgok történtek, amelyeket nem tudnak megmagyarázni. Eltűntek felvételek, a gitárok minden reggel elhangoltan álltak a helyükön, a keverőpult beállításai is folyton megváltoztak. Egyéb paranormális jelenségeket is tapasztaltak, amelyeket videóra is vettek, de a felvételeket nem teszik közé, ugyanis a házat szeretné a tulajdonosa értékesíteni, így pedig nem tudná. Pedig micsoda marketing lenne úgy árulni a házat, hogy itt vette fel a Foo Fighters a tizedik albumát! Csak ezeket a kísértetsztorikat nem kellett volna elővenni, de nem bírtak csendben maradni. 2019 év végére lényegében elkészült az album, de a világ mit sem tudott erről. Mindenesetre itt feszes munka zajlott, semmi partihangulat nem volt, miközben a készülő dalokról később sokat mondták, hogy pattogósabbak, vidámabbak, mint a korábbiak (hova jobban már?), Grohl David Bowie Let’s Dance lemezéhez hasonlította többször is (ez a kedvenc Bowie-lemeze).

2020. január 1-én azonban egy fotóval álltak elő, amely már egyértelműen mutatta, hogy helyzet van. Ezt január 3-án két videó követte, amelyekben már egyegy dalmorzsa is hallható. A parás stúdiózást valamikor 2020. februárjában fejezték be és hozzájuk híven hamar tele is beszélték a világot, hogy elkészült az album. Ezzel egy időben bejelentették a vagonos turnéjukat, amely során az 1995-ös, első FF-turnét akarták újra megvalósítani, ugyanúgy egy vagonban utazva. Ez – és lényegében az egész 2020-as menetrendjük – heteken belül ment a kukába, mint a világ összes zenekara esetében.

De a Foo Fighters attól (is) Foo Fighters, hogy a frontember végtelen pozitivitását közvetítsék az emberek felé, teljesen mindegy, hogy mi történik a világban. Ennek fényében még márciusban elindították a Dave True Stories Instagram-csatornát, amelyben Grohl régi, vicces, szórakoztató és meglepő történeteit olvashatjuk el. Eddig hat sztorit osztott csak meg, de így is félmillióan követik a profilt. Áprilisban már mindenki kezdte megérteni, hogy nagyobb a baj, mint elsőre gondoltuk. A főnök ekkor a The Atlantic hasábjain gyűjtött össze egy remek járványidei lejátszási listát. Még ugyanebben a hónapban debütált a BBC1 jóvoltából a Times Like These című daluk azon verziója, amelyet napjaink legnépszerűbb előadói vettek fel külön-külön, karanténban. A dalban szerepelt Grohl és Hawkins is:

Az idei év eddigi legmeghatóbb feldolgozása

Felsorolni is hosszú lenne, hogy ezek után mennyi minden történt a zenekar körül tavaly tavasszal és nyáron, de egy dolog biztosan nem volt: új dal. És ha nincs új felvezető dal, album sem lesz még egy darabig. Itt-ott elejtették, hogy a polcon marad a lemez, mert elég jó hangulató, “táncos” anyag lett, nem érzik most aktuálisnak a kiadását. Persze ez hozzáállás kérdése: épp a fenti videó előnézeti képén látható Dua Lipa, aki a pandémia ellenére is kiadta tavaly tavasszal új albumát, ami nem csak átvitt értelemben táncos, hanem valójában is. Grohl azonban másképp látta ezt tavaly ilyenkor. Helyette inkább társadalmi ügyekbe vetették bele magukat: kiállítak George Floyd és a Black Lives Matter mellett, de még egy hangüzenetet is közzétettek a tanárok védelme érdekében. Természetesen az amerikai elnökválasztásban is aktívan kivették a részüket, bár ez esetükben már nem újdonság.

A fesztiválmentes nyáron sorra jöttek a jótékonysági stream-fellépéseik, de elsősorban másoknál vendégeskedett Grohl (Preservation Hall Foundation, Ringo Starr 80. születésnapi bulija, stb.). Mindeközben 25 éves lett a debütáló album, amelyet szintén csak virtuálisan sikerült megünnepelni, de ez lehetett a legkisebb gond tavaly a zenekar életében. Az új albumról még mindig semmi hír.

Augusztusban Inara George Sex in Cars dalában Grohl is szerepelt (dobosként), a kicsit fura dal ITT hallgatható meg. Aztán még szintén augusztusban – majdnem napra pontosan a Sziget-fellépés után – teljes egészében megtekinthetővé tették a szigetes koncertfilmet, bár ez inkább a fesztivál projektje volt, ők csak kommunikációban segítették azt.

Októberben Stevie Nicks új dalában (Show Them the Way) is feltűnt Grohl, de az igazi szenzáció a háromnapos Save Our Stages Fest “online fesztiválon” való félórás fellépésük volt:

És végül eljutottunk 2020 novemberéhez, amikor megtört az új album körüli csend: végül megjelent a tizedik album felvezető kislemeze, a Shame Shame. A dal november 7-én debütált a Saturday Night Live műsorban, 10-én megjelent a klip, 14-én pedig a zenekar első fizetős stream koncertjén is elhangzott, ahol már több másik új dalból is játszottak ízelítőt (de végig csakis az új kislemezdalt játszották el a friss szerzemények közül).

Íme a Shame Shame videója, amely Grohl egy kamaszkori álmát filmesíti meg Paola Kudacki rendező és Sofia Boutella színésznő segítségével:

A sötét kisfilm után november végén mégis újra előjött a nosztalgia és közel félórában sztorizgattak kamerák előtt régi zenekari fotókat nézegetve:

Aki azt gondolta, hogy megússza a decembert Grohl nélkül, nagyon téved: elindult a Kurstin X Grohl: The Hanukkah Sessions, amely során zsidó származású előadók dalait (Beastie Boys, Drake, Mountain, Peaches, Bob Dylan, Elastica, The Knack, The Velvet Underground) dolgozta fel élőben a két zenész. A videók ebben a lejátszási listában érhetők el.

2021-et egyből egy új dallal indították (No Son of Mine), de ennél a videó csak később, februárban jelent meg. Nem kellett azonban sokat várni, ugyanis január 14-én (Dave Grohl születésnapján) befutott a harmadik dal, a Waiting on a War, amelyhez pár nappal később videó is érkezett:

Így jutottunk el 2021. február 5-éhez, amikor közel egy év csúszással, de végül megjelent a Foo Fighters várva-várt tizedik albuma. Lemezkritika hamarosan.

Reszegi László