VIHAR A BILIBEN

Idén is átadta a Hangszeresek Országos Szövetsége az Öröm a Zene díjakat 10 kategóriában. Az A38 Hajón tartott eseményen nagy örömünkre a debreceni Rocksuli vezetőjét Balogh-Miklós Pétert is díjazták, ő lett az év zenepedagógusa. Megérdemelte, gratulálunk! Az öröm mellé azért egy kis keserűség is társul, sajnos úgy tűnik ma már nem lehet zenei, vagy zenéhez kapcsolódó hírt úgy közölni, írni a sajtóban, hogy a kollégák ne kevernék bele a politikát. A témát ezúttal Demeter Szilárd miniszteri biztos különdíja adta, lévén a Demeter vezette Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) a döntő támogatója volt, éppen ezért jó nagy eretnekséget követett el a HANOSZ, hogy még díjazta is az igazgatót. Mondja ezt a magyar sajtó azon fele és azon (zenei) újságírók, akiknek az lenne a feladata, hogy erről a díjátadóról ne csak olyankor adjanak hírt amikor botrányt szagolnak mögötte. Érdekes, hogy ebben a fene nagy szakmaiságban csak az ragadta meg a szemét minden kritikusnak, hogy ki a különdíjas, annak mi a titulusa, és, hogy ki támogatta az eseményt.  A többi díjazottat nem kellett volna kiemelni? Porkoláb Tamás ‘Egér’ tudjátok ki ő? Vagy hol van a Hangár Music Garden? Mivel foglalkozik Kovács Zoltán? Lövésetek sincsen, mi? A többségnek persze emellett fogalma sincs arról, hogy ezt a jelképes elismerést mivel vívta ki ilyen hirtelen Demeter. A HANOSZ próbált erre rávilágítani, világos magyarázattal szolgált egy nyilatkozatban, de mondhatni erre már senki nem kíváncsi, jó újságírói szokás szerint fontosabb rúgni egyet megint a földön fekvőbe. Mert valljuk be földön fekszik a zeneipar. A válság szépen felerősítette a szakmai ellentéteket, depressziós zenészek, ideges, kétségbeesett koncertszervezők, pénztelenné vált a hazai könnyűzene, a koronavírus hatása már lenullázta a zenészek több mint nyolcvan százalékát. A válság idején elég rossz időben érkezett meg Demeter Szilárd miniszteri biztossá való kinevezése, aki egyből a sűrűjébe került, könnyen felrobbanthatta volna alatta ez a puskaporos hordó. De nem robbant, előrántott egy elfogadható tervezetet, egy olyan stratégiai tervezetet, amelyre a könnyűzenei szakma már nagyon régen várt és amellyel ritka dolog, de a szakma is egyet értett. Már aki olvasta. Persze a koncepciót meg is kell valósítani, ezt előlegezte meg ez a különdíj, pont ezért nem érdemes meg fölösleges pálcát törni a Hangszeresek Országos Szövetségének feje fölött. Erre érzett rá Demeter is, amikor Facebook oldalán posztolta: “Ma este kaptam egy díjat. Amikor Andrásik Remo felhívott, hogy idén a Hanosz – Öröm a zene különdíját nekem ítélték meg, nyilván, örültem, de azt kérdeztem tőle, hogy ez nekik vajon jó-e? Aztán rájöttem, hogy ez a megelőlegezett bizalom jele. Úgyhogy a díjátadón azt mondtam, hogy ha öt év múlva nem lesz jobb a magyar könnyűzenének, a magyar könnyűzenészeknek, akkor ezt a díjat visszaadom.”

Jegyezzük meg ezt a gondolatot: “visszaadja!” Tessék akkor károgni majd kedves sajtóorgánumok, ha a Demeter-stratégia kútba esik és nem adja vissza ezt a 2020-as különdíjat. Na akkor lehet számon kérni majd a HANOSZ-t is, nem most. A könnyűzenét nem rugdosni kellene ha már média, inkább foglalkozzatok végre a jövővel, azzal, hogy mikor lehet végre koncertezni, fesztiválozni, melyik zenekar, előadó ad ki új dalt, készít klipet, mikor lehet egyáltalán a kluboknak normálisan nyitva tartani. Ha a vírusveszély elmúlik, inkább az újrakezdést segítsétek. Az erővel kutakodunk és mindenben látunk politikát és összeesküvést, meg vegyétek ki a zenéből. Úgysem fogjátok.