“A nagyszínpadhoz vezető úton elengedhetetlen, hogy végig önazonos tudjon maradni a produkció.” – interjú Czendrey Csengével

Fotó: Marossy Norbert

Rengeteg interjút készítettünk már zenekarokkal, hiszen ők vannak a figyelem középpontjában. Ilyenkor azonban fontos, hogy ne felejtkezzünk el a körülöttük lévő szakemberekről sem, akik segítik a bandák életét és karrierjét, hiszen kulcsfigurái a csapatoknak. Pont ezért szerettünk volna egy olyan sorozatot indítani, ahol megszólaltatjuk azokat a zeneipari szakembereket, akik szerintünk több figyelmet érdemelnének.

A sorozat eddigi részeiben Ligeti Szilvi, a Margaret Island menedzsere, valamint Fiák Kriszta, Ákos menedzsere mesélt nekünk, most pedig olvassátok el interjúnkat Czendrey Csengével, a Hangfoglaló Programiroda szakmai koordinátorával, valamint a Klubtámogatói és az Induló Előadói Alprogram szakmai vezetőjével, aki nem mellesleg a PLASTICOCEAN  zenekar menedzsere is egyben.

Hogy csöppentél bele a zenei életbe? Mindig ezen a területen szerettél volna dolgozni?
Zeneművészeti szakközépiskolát végeztem fuvola szakon, zenész szerettem volna lenni, de végül úgy alakultak a dolgok, hogy átálltam a színpad sötét oldalára és lassan 3 éve a zeneiparban dolgozom. Mindig a zene vett körül, igazából nem is volt kérdés számomra, hogy ezen a területen szeretnék elhelyezkedni. A kezdetekben egy zenei menedzsment cégnél dolgoztam asszisztensként, mellette egy 70 fős szimfonikus zenekart koordináltam. A munka mellett beiratkoztam a Majdnem Híres Rocksuli zenei menedzser képzésére, ez  idő alatt csöppentem bele a könnyűzenei életbe.

Fotó: sinco

Szerinted miben jelent előnyt és miben esetleg hátrányt az, hogy a zeneipari képzésen keresztül csöppentél bele ebbe a közegbe?
Az biztos, hogy az MHRS menedzserképzése nagyon jó kiindulási pont ahhoz, hogy valaki el tudjon helyezkedni a szakmában. A képzés ideje alatt rengeteg szakembertől lehet tanulni, segít a közeg megismerésében, a kapcsolatépítésben és egyben átfogó képet nyújt a zeneipar működéséről. Sok mindent élesben, terepen lehet megtanulni, ebben is segítenek a suli által biztosított szakmai gyakorlatok. Ha megkérdezik tőlem, hogyan lehet elindulni a zeneiparban, mindig ajánlani szoktam, hogy vegyenek részt a képzésen, mert rengeteg előnnyel jár. 🙂

A Hangfoglaló Program szakmai koordinátoraként, a Klubtámogatói és az Induló Előadói Alprogram szakmai vezetőjeként mi a feladatod?
A MANK Nonprofit Kft egyik igazgatósága a Könnyűzenei Szolgáltató iroda, amelyen belül működik Hangfoglaló Programiroda. A Programiroda az alprogramokhoz kapcsolódó, nem pályázati jellegű feladatain dolgozik, minden eddigi és leendő pályázó munkáját segítjük, valójában 24 órában a könnyűzenéért dolgozunk a kollégáimmal. Az induló zenekarainknak 1 év alatt a 2 millió forintos támogatásból kell megvalósítaniuk lemezfelvételt, lemezbemutató koncertet, promóciós portfóliót, egy profi videoklip elkészítését, mi ezt  megtámogatjuk médiajelenléttel és fellépési lehetőségekkel. A kluboknál kicsit más a helyzet, nekik az évad alatt minimum 10 belépős koncertet kell megvalósítaniuk a pályázatban vállaltak szerint, de a feladatom itt is ugyanaz, segíteni őket a pályázat sikeres megvalósításában. Idéntől egy átfogóbb szakmai képzési palettát, és hálózatosodást terveztünk, szeretném, hogy az alprogramok szereplői megtalálják a szakmai kapcsolódási pontokat, emellett a zenekarainknak lehetőséget biztosítani intenzív kapcsolatépítésre, ezzel is hozzásegítve őket további fellépésekhez és sikeres együttműködésekhez.

Czendrey Csenge
Fotó: Ponicsán Kristóf

Gondolom neked is van mentorod, akik segítettek, vagy segítenek a pályádon. Mesélsz róluk egy kicsit? Kik ők, és miben tudtak segíteni neked?
Több barátom is a szakma más-más területén dolgozik, van, aki kiadói részen, van, aki nagyobb produkciót menedzsel, de van, aki a szervezői oldalon és a médiában tevékenykedik. Bármikor kérhetek tőlük tanácsot, segítséget, ha elakadtam, amiért hálás vagyok. Sokat tanulok a kollégáimtól is, nem csak szakmailag, hanem emberileg egyaránt, és ez nagyon motiváló. Szeretem, hogy csapatban tudunk együttműködni úgy, hogy közben mindenkinek megvan a saját területe, a saját feladata.

Ez számodra szerelemmunka?
Egyértelműen igen! 🙂 Szeretem a saját projektjeimnél az elejétől kézben tartani a dolgokat, tervezni, szervezni, előkészíteni, majd egyben látni az egészet. Természetesen előfordul, hogy nem zökkenőmentesen alakulnak a dolgok, de minden perc munka megéri, amikor látod egy rendezvény vagy koncert után, hogy mindenki elégedetten távozik a tett helyszínéről.

Fotó: Pucher Adrienn

Egy metal zenekar, a PLASTICOCEAN menedzsere is vagy. Te fedezted fel a zenekart, vagy ők téged?
2018. nyarán találkoztunk először a srácokkal egy közös ismerősünkön keresztül. Már akkor beszéltünk a közös munkáról, de csak turnémenedzseri szinten. Végül úgy alakult, hogy tavaly év elején teljesen átvettem a menedzsmenti feladatokat. Sok minden volt előttünk, lemezfelvétel, lemezkiadás, lemezbemutató turné megszervezése, klipforgatás, szóval már az elején rögtön belecsaptunk a közepébe. A zenekar háromnegyede Sopronban él, csak mi ketten lakunk Budapesten Danival (a zenekar dobosa), de a távolság sem akadály. 0-24-ben tartjuk a kapcsolatot, heti szinten tartunk zenekari megbeszéléseket, szerencsére minden működik így is.

Hol tart most a zenekar? Mik a következő lépések?
Azt gondolom, hogy egy nagyon szép évet tudhatunk magunk mögött, a 2019-es tavasz az új lemez, a Békétlen felvételéről szólt, a nyár a fesztivál fellépésekről, amelynek zárásaként augusztus végén az AWS előtt léphetett színpadra a zenekar a Barba Negra Trackben. Ősszel több állomásos lemezbemutató turnénk volt, szóval büszke vagyok a srácokra, hogy munka és család mellett így tudtunk haladni. Ennek meg is van a gyümölcse, kaptunk megkereséseket a tavaszi időszakra, valamint több fesztiválra is meghívtak minket, de sajnos a járványhelyzet közbeszólt. Nem vagyunk elkeseredve, újraterveztünk, sok újdonsággal készülünk még az évre, és reméljük, hogy ősszel már minden a tervek szerint alakul.

Fotó: Marossy Norbert

Mi a feladatod menedzserként? Hogy kell elképzelni ezt a munkát?
Nagyon összetett feladat a zenekari menedzsment, pláne, hogy a mi esetünkben egy kisebb produkcióról van szó, nincs mögöttünk menedzsment cég, így mindent magunk oldunk meg. Fontos a céltudatosság, így az első időszakban összeraktunk 1-3-5 éves stratégiát a zenekarral közösen, ezek mentén kezdtünk el együtt dolgozni. Rengeteg munka előzi meg azt, hogy a produkció színpadra álljon. Hónapokkal, sőt szezonokkal előbbre kell gondolkodni, egyeztetni a helyszínekkel, társzenekarokkal, sajtómegjelenéseket, premiereket jól időzíteni, közben már a későbbi időszakra előzenekari fellépési lehetőségeket keresni. Emellett egyszemélyben vagyok személyi asszisztens, logisztikaimenedzser, és pszichológus is, mivel azt sosem szabad elfelejteni, hogy érzékeny művészekkel dolgozunk együtt.

Mennyire nehéz manapság felfuttatni egy zenekar? Szerinted mi a siker titka?
Nagyon sok a tehetséges zenekar a piacon, folyamatosan érkezik az utánpótlás, így nem egyszerű kitűnni a tömegből. Szerintem lényeges, hogy jó csapattal dolgozzon együtt a produkció, legyen egy határozott menedzser a zenekar mellett. Szerintem a siker mindenkinek mást jelent. Nekünk zenekari szinten már az is siker, hogy vidéki kisvárosi klubokban félház van a koncertünkön, jól érzi magát a közönség, a végén pedig dedikáltatják a lemezt. Szerintem a nagyszínpadhoz vezető úton elengedhetetlen a rengeteg munka, fegyelem, alázat, kitartás, és hogy végig önazonos tudjon maradni a produkció.

Fotó: Marossy Norbert

Mi a legjobb és mi a legnehezebb a zenekarral való közös munkában? Könnyen kiadták a kezük közül a feladatokat?
Sok jó dolog van a közös munkában, de a legjobb, hogy nagyon nagy az összhang közöttünk. Már az elején volt bennem egy megérzés, hogy ez működni fog, és be is jött. 🙂 Az is szuper érzés volt, amikor először láttam koncerten, hogy a közönség énekli a dalszövegeket. De akár a közös turnébuszos utazások és még sorolhatnám. Ami nehezebb, hogy a munka és a család mellett mindent össze tudjunk egyeztetni, de szerencsére eddig ez is jól működik. A zenekar már a közös munka előtt is önálló volt, mindenkinek megvolt a saját feladata, alakítottunk rajta és az alapján kezdtünk el együtt dolgozni, így nem kellett mindent kiadni a kezük közül. Aktívan részt vesznek most is a háttérmunkában, rengeteg a közös ötletelés, Bálint (a zenekar basszusgitárosa) készíti az összes grafikai munkát, több klipünk is az ő érdeme, Dani pedig a social media felelős.

Fotó: Csákvári Zsigmond

Nem sínyli meg ezt a rengeteg munkát a magánéleted?
Sajnos megsínyli a magánéletem a sok munkát, de törekszem arra, hogy megtartsam az egyensúlyt, amennyire csak lehet. 🙂 Minden nehezebb időszak után van egy icipici holtidőszak, ekkor van lehetőség a pihenésre. Szakmai ártalom, de szabadidőmben is legszívesebben koncertekre járok, ha időm engedi, akkor szívesen utazom, ritka az otthonülős, sorozatnézős hétvége.

A jelenlegi járványhelyzet az egész zeneipart nagyon rosszul érintette. Te hogy éled meg ezt az egészet?
Épp egy Backstage rendezvényen voltunk, a szünetben olvastuk, hogy sorban mondják le az Arénás koncerteket, nem sokkal később pedig érkezett a bejelentés, hogy határozatlan  ideig rendezvénytilalom van. Az elején nagyon nehéz volt szembesülni a leállással, pánikhangulat, újra tervezés mindenhol. A Programiroda nem állt le, folyamatosak a megbeszélések és készülünk előre mindennel, amivel csak tudunk. Most már így 2 hónap otthonlét után azért hiányzik a nagy pörgés, de az biztos, hogy volt időm átgondolni és átértékelni a dolgokat. És volt otthonülős, sorozatnézős hétvége. Sok is. 🙂