MA 50 ÉVE JELENT MEG A ROLLING STONES AFTERMATH CÍMŰ LEMEZE

1966. április 15. – Egyesült Királyság. A boltok polcain a Londoni aranyifjúk negyedik nagylemeze, az Aftermath. Még egy év sem telt az Out of Our Heads című albumuk megjelenése óta, de a Kövek megállíthatatlanok. Az albumot két részletben – előbb 1965 decemberében, majd 1966 márciusában – rögzítették a kaliforniai RCA Studios falai között, a Nagy Britmánia kellős közepén. Ez volt az első Stones-lemez, amelyet sikerült egy helyszínen rögzíteni, ám mégsem ettől volt igazi áttörés: az Aftermath ugyanis az első anyaguk, amelyen csakis saját szerzemények szerepelnek. Ezt az érdemet már nagyon be kellett húzniuk, ugyanis a rivális The Beatles első csak saját dalokat tartalmazó lemeze, az A Hard Day’s Night már 1964 nyarán megjelent.
Az anyag olyan vetületben is mérföldkőnek számít, hogy ezen szólalnak meg először nem hagyományos rock / blues hangszerek a Stones esetében. Brian Jones (1942-1969) volt a nagy újító: behozta a szitárt, a marimbát, a kotót, de még a szintetizátort is. A lemez eredetileg egy filmhez készült filmzene, de maga a film soha nem készült el (Back, Behind and in Front volt a munkacíme).

Bár az eredeti angol kiadáson nem szerepel a húzódal Paint It Black (vagy ahogy akkor írták: Paint It, Black),  mégis ez a dal maradt talán a legemlékezetesebb Stones-dal 1966-ból. A lemaradás oka természetesen ugyanaz, mint minden korabeli esetben: ha megjelent egy dal kislemezen Angliában a nagylemez előtt, azt már az LP-re nem tették rá. Ez csak az Egyesült Királyságra volt jellemző, a Paint It Black az album amerikai kiadásának nyitódala lett.

John Lennon kezében a frissen megjelent lemez

A Stones ezzel az alkotással elindult egy olyan felfelé ívelő úton, amely során – és a The Beatles feloszlása után – egyértelműen a kor legnagyobb rockzenekarává váltak.

Párizs, 1966
A Paint It, Black kislemez borítója (Kanada, 1966)