TUDATOS LÉPÉSEK A ZENEIPARBAN #1.

Ha jobban beleásunk a 2018-as koncertnaptárba rögtön van egy szembetűnő dolog, soha eddig nem volt ennyi hazai zenekar meghirdetve pár hónap alatt a Papp László Budapest Sportarénába. A tavaszi fővárosi klubos bulik mellett (Barba Negra, Akvárium, stb.) a hazai élvonal több generációjától kapunk itt egy-egy (vagy dupla) nagyszabású koncertet. Mi nagyon szorítunk, hogy sikeresek legyenek a produkciók és hogy tényleg töltsék meg a hazai legnagyobb fedett koncerthelyszínt.

A jegyárak nagyon változóak, a legtöbb eseménynél gondoltak az olcsó kategóriájú belépőkre, tehát a lehetőség adott, hogy mindenki a pénztárcájához mérten válogasson a szektorokból. Szinte biztos, hogy nagyszabású show-k jönnek majd, hiszen hosszútávon ez is meghatározza a zenekarok, előadók további működését. Elég csak a nyári fesztiválszezonra gondolni, a szervezők árgus szemekkel nézik-figyelik ki-hol tart a piacon, ki képes ma a legtöbb rajongót mozgósítani egy-egy saját önálló bulin. Ezzel a zenekarok szép lassan előrébb kerülnek a piaci ranglétrán, nem csak headliner pozícióhoz juthatnak a nagyszínpadon, hanem a gázsijukat is szépen felemelhetik. Úgy tűnik az elmúlt két évben kialakult egy új hullámos verseny, a Tankcsapda, Quimby, Ákos és a sokszor fölösleges másod és harmad vonalbeli külföldi zenekarok mellé felzárkózott egy erős hazai utánpótlás generáció.

A szervezők számára újra van választási lehetőség, olyan zenekarok és előadók mozgatnak meg szép számú tömegeket, mint a Halott Pénz, Punnany MassifBrains, Kowalsky meg a Vega, Majka&Curtis, Rúzsa Magdi vagy a Wellhello. Mögöttük sem űr tátong, elég csak a Paddy and the Rats-re, Ocho Macho-ra, Fish!-re Margaret Island-re vagy Road-ra gondolni és máris láthatjuk erős „brand”-ekkel van dolgunk. Brandek, mivel jól érzékelhető a megfontolt zenekarépítés minden egyes névnél. Valamennyien elindultak a tudatos úton, rájöttek, hogy nem csak jó dalokat kell írni, hanem el is kell „adni” azokat. Nem mindegy a csomagolás, hosszú távú stratégia kell. Stratégia a promóció, a marketing és a turnészervezés köré. Használni kell a médiát, a közösségi csatornákat és jól meg kell tervezni akár előre egy-két évre a működésüket is. Pár éve még Ákost és a Tankcsapdát „köpködte” mindenki a szponzorok miatt, ma már minden élvonalbeli vagy közeli zenekar tudatosan keresi a számára megfelelő partnert. Szerencsére a cégek is felfedezték a zenében rejlő potenciális lehetőséget, a személytelenebb TV vagy rádióreklám helyett vagy mellett, sokszor töredék áron, sőt hitelesebben juthatnak el a célközönségig, ha a reklámozni kívánt terméket egy-egy jól csengő névre bízzák.

A zenei menedzsment fogalma sem újdonság már. Eltűntek vagy jelentéktelenné váltak a lemezkiadó mogulok, átalakult a háttéripar, sajtó és pr ügynökségek, újságírók dolgoznak a promóciós megjelenéseken, a turnét és koncerteket menedzserek, ügynökségek szervezik le, a lemezeket, online dalpremiereket önállóan jelentetik meg, vagy aggregátor cégek kezelik a zeneletöltő oldalakon. Kialakult a céges háttér. Aki tudatos, legálisan dolgozik, számlaképesen könyveli el a bevételeket. Amíg régen a belépőjegyekből befolyt összegek ide-oda vándoroltak a koncert után, ma már azok, akik komoly tényezőkké váltak a koncert színtéren, adófizetők lettek. Céges háttér kell a szponzori bevételek könyveléséhez, a zenekari tagok lehetnek alkalmazottak, ha pedig közös jogkezelés van (jogdíjbevételek) szintén jó egy stabil háttér. A jó dalok mögött tehát elmondhatjuk komoly háttéripar áll. A színpadra kerülés mára már nem csak a véletlen műve, hanem a tudatos karrierépítésé is. Ahhoz, hogy egy előadó vagy zenekar eljusson a Sportarénába nagyon kemény és hosszú út vezet. Befektetés kell, az előzetes hírverés sok pénzbe kerül, a helyszín bérlés, a színpad és a hang/fény/piro technika is sok pénzbe kerül. A rajongók toborzása évek alatt történik meg, valakinek akár tíz kell, de valakinek kettő is elég. Nincs recept, csak az biztos, hogy a jó dal nélkülözhetetlen, a tálalás szintén, fontos a hitelesség és a kitartás is. Sok fiatal zenekar ott rontja el, hogy a tehetsége ellenére nincs türelme semmihez. Egyből nagyszínpadot akar, egyből slágert akar, egyből azt akarja, hogy dőljön a lé, miközben még a próbahelyről sem tette ki a lábát, nem csinált egy használható YouTube megjelenést, vagy azt sem tudja, hogyan kell Facebook profilt létrehozni és a gyakorlatban a koncertek közben a közönséggel kommunikálni. Ha pedig már megjött a siker, azt meg könnyen aprópénzre próbálják váltani.

A sikert megtartani a legnehezebb, példák sora mutatja, hogy sok zenekar erre már nem képes. A munka beért, de a tagok kitartása nem. Tehetséges emberek ego harca kaszálja el a munka gyümölcsét, élvezni már nem tudja senki. Semmi baj, jön a következő, mert valljuk be, utánpótlás azért mindig van (minőség?). A rajongók jelenleg a bőség zavarával küzdenek. Szerencsére az online világ elég hamar regenerálja a keletkezett űrt, nem kell már a VIVA TV, MUSIC TV felfedező műsorára várni, a YouTube és a social média felületek termelik az új előadókat.  Amíg a zenetévék cenzúrázva szelektáltak, a szerkesztők ízlésficamán múlt sokak sorsa, addig most szabad lett mindenki előtt ez az óriásira duzzadt, korlátlan virtuális felület. De tudni kell használni, mert nem szabad csak úgy hátradőlni egy percig sem. Elég csak a Facebook napokban bejelentett változásait megnézni, rögtön érezhetővé vált a kétségbeesett útkeresés. Miután az eddig bevált gyakorlat egy pár nap alatt semmivé foszlott, az iparág vergődésbe kezdett. Like, követők, posztok, hozzászólások, hogyan tovább?

Sorozatunk hamarosan következő részében a rádiós piacot vesszük górcső alá, ez a terület 2017-ben különösen tele volt meglepő fordulatokkal és gyaníthatóan 2018 is tartogat majd bőven meglepetéseket.

A Sportaréna hazai zenekarokat felvonultató programja 2018-ban eddig így néz ki:

IRIGY HÓNALJMIRIGY: 2018. FEBRUÁR 10., Jegyek: 6900-14900 Ft

FONOGRÁF KONCERT: 2018. FEBRUÁR 16., Jegyek: 4900-19900 Ft

KOWALSKY MEG A VEGA: 2018. FEBRUÁR 17., Jegyek: 4900-10900 Ft

RÚZSA MAGDI: 2018. FEBRUÁR 23-24., Jegyek: 6900-14900 Ft

EDDA MŰVEK: 2018. MÁRCIUS 10., Jegyek: 6900-14900 Ft

MAJKA & CURTIS: 2018. MÁRCIUS 17., Jegyek: 3900-9900 Ft

HALOTT PÉNZ: 2018. ÁPRILIS 06., Jegyek: 3900-9900 Ft

NAGY FERÓ ÉLETMŰKONCERT – BEATRICE 40: 2018. ÁPRILIS 07., Jegyek: 4900-10900 Ft

KORÁL – AMIKOR VÉGE AZ UTOLSÓ DALNAK IS: 2018. MÁJUS 05., Jegyek: 5990-17990 Ft

POKOLGÉP 35, Vendégek: OMEN, NAGY FERÓ, PAKSI ENDRE, RUDÁN JOE: 2018. JÚNIUS 08., Jegyek: 5990-15990 Ft

-B-